11 – Butigo.com   

Butigo diğer e-ticaret sitelerinden farklı olarak, moda danışmanlarının kişiye özel alternatifler sunduğu bir siteydi. Berk Alevi, Gizem Yasa ve Harun Güner tarafından kurulan site, 212 Capital Partners’tan da yatırım almıştı. Bir dönem kadınlar arasında çok popüler olan site Üç yılın ardından 2014 yılında kapandı. Tüm ürünler için tek fiyat belirlemiş olan Butigo, oldukça hareketli ve geniş seçeneklerin olduğu e-ticaret pazarına farklı yaklaşımları ile dikkat çekiyordu.

Ders: E-ticaret sektöründe rakip çok, kâr marjları az. Arkalarında büyük bir grup olanlar (hepsiburada.com, sahibinden.com gibi) ayakta kalabiliyor…

12 – Doktormortgage.com  

Ocak 2009 tarihinde konut kredisi hakkında bilgilendirme, faiz ve komisyon oranlarını karşılaştırma ve konut kredisi başvurusu alma amacıyla kurulmuştu.
O dönem Doktormortgage’ı diğer sitelerden ayıran en büyük özellik, sadece mortgage sistemine odaklanmasıydı. Sitenin kurucusu Mustafa Su, sitenin batma sebebini temel olarak iki nedene bağlıyor. Biri, bankalar gibi kurumsal yapılarla çalışmanın zorluğu, diğeri sermaye ihtiyacı.

Ders: Çok yaratıcı, kısa sürede kâra geçirecek ve daha önce kimsenin yapmadığı bir fikriniz yoksa, uzun süre direnmenizi sağlayacak başlangıç sermayesiyle yola çıkmanız şart. Paranız yoksa, fikriniz iyi olsa bile işiniz zor…

13 – Goboti.com

Goboti.com 2010 yılında özel tasarım tişörtleri satmak için kurulmuş bir site. Sitenin ne yaptığından çok, kimler tarafından kurulduğu dikkat çekiyor. Markafoni’nin kurucularından Sina Afra, Tolga Tatari, Ahmet Emre Sarı, Yemeksepeti.com’dan Nevzat Aydın ve Mynet’in kurucusu Emre Kurttepeli tarafından kurulan girişimin ömrü uzun sürmedi. Türkiye’nin en başarılı girişimcilerinin kurduğu startup’ın kapanma sebebini o dönem Nevzat Aydın şöyle açıklamıştı: “Daha fazla yatırım yapılması gereken bir sürece girdik. Bu yatırımın geri dönüşüyle ilgili şüphelerimiz vardı. Aslında ilgi ve satışlar çok iyi gidiyordu ve büyüme potansiyeli vardı. Çalışanlarımızla hüzünlü bir şekilde ayrılmak ve siteyi kapatmak zorunda kaldık.” Türkiye’de daha önce de birkaç defa internet üzerinden t-shirt satışları yapan girişimler olmuştu. Hepsi de aynı kaderi paylaşmak zorunda kaldı. Bunun en büyük sebebi internet üzerinden satılan t-shirtlerin tasarım ağırlıklı olması nedeni ile yüksek fiyatlarla satılması ve alıcı kitlesinin sınırlı olması.

Ders: En başarılı girişimcilerin yaptığı yatırımlar bile batabilir…

14 – Fyonk.com   

Deniz Oktar ve Barış Can Daylık tarafından Mayıs 2012’de kurulan girişim bir sosyal hediyeleşme uygulamasıydı. Yurtdışında bilinen bir uygulamanın Türkiye uyarlaması olan Fyonk, Facebook temelli çalışıyordu. Fyonk kullanıcıları, sitenin sunduğu ürün çeklerini dilerlerse sunulan şekilde, dilerlerse çekin üstüne para ekleyerek başka birine gönderebiliyordu. Kurulduğu ilk altı günde 4 bin 500 aktif kullanıcıya ve 300 binden fazla kişinin bilgisine ulaşılmıştı. İnsanlar arkadaşlarına 3 bin 500 hediye çeki göndermişti. Fyonk’un işbirliği yaptığı siteler Tchibo, Evmanya, Ebebek, Buldumbuldum, Butigo, Momento, Çikolatasepeti, Çiceksepeti, Frutation, Lilakutu ve Hazinem’di. Fyonk.com kurucusu Deniz Oktar, “Kısa sürede çok büyük bir kitleye ulaşsak da bir gariplik olduğunu fark ettim” diyor ve verileri analiz ettiğinde kitlenin elit olmadığı sonucuna vardıklarını belirtiyor.

Oktar şöyle diyor: “Facebook ve Twitter üzerinde her türlü kampanyayı takip eden yaklaşık 10 bin kişilik bir kitle vardı. Bunlar Donanımhaber, Kadınlarkulubü gibi birçok sitenin düzenlediği her türlü yarışmaya nasıl girileceğini tartışıyor, hile yapıyor, sistemlerin açıklarını bularak, kazandıkları hediye çeklerini satıyorlar veya abuk subuk şeyler satın alıyorlardı. Hediye çekinin alt limiti neyse, en azını kullanıp üstüne hiçbir şey satın almıyorlardı. Burada e-ticaret sitelerinin beklentisi, verdikleri bedava hediye çekinin çok üstünde alışveriş yapılması ve hatta üstüne para ödenerek bunların büyütülmesi yönündeydi. İlk günlerin sonunda ortaya çıktı ki, bu kitle ile devam edersek proje başarıya ulaşmayacaktı.”

Yaptıkları yeni algoritma ile bu sorunun önüne geçen Fyonk ekibi bu sefer de Facebook’un hediye işine karar vermesi engeline takıldı. Bu arada sosyal hediye servisini tüm dünyada ilk defa uygulamaya geçiren milyon dolarlık İsviçreli Wrapp şirketi Türkiye’ye
girmeye karar verdi. Fyonk, kurulduktan dört ay sonra binlerce kullanıcı olmasına rağmen kapandı.

Ders: Her klon girişim Türkiye’ye uymayabilir. Türk internet kullanıcısının sistemi sevip sevmediğini araştırmadan, daha doğrusu pazar araştırması yapmadan işe başlamak, yanlış sonuçların alınmasına neden olabiliyor.

15 – Supercekilis.com   

Supercekilis.com 2011 başında üyelerine Milli Piyango yönetmeliğine uygun olarak hediyeler kazandıran bir servis olmak amacıyla yola çıktı. Firma ve markalardan aldıkları ürün ya da hizmetleri çekiliş ile kullanıcılara dağıtan bir sistem üzerine kuruluydu. Bir yıldan kısa bir süre içerisinde kapanan sitenin en büyük dezavantajı, fazla uzun olanüye kayıt formu olarak gösterilebilir. Dünyanın en büyük sitelerine bile sadece bir nickname ve şifre ile girilebildiği bir dönemde bu kadar detaylı üye kaydı almak birçok kişiyi baştan vazgeçirdi.

Ders: Sadelik internet sektörünün en büyük özelliği. Yukarıdaki örnekte de görüldüğü gibi sadece bir kayıt formu bile tüm girişiminizi baltalayabilir.

16 – Trend.im

2011 yılında 200 civarı fırsat sitesinin çıkması fırsat takip sitelerini yarattı. Kullanıcıların yüzlerce fırsat sitesi arasında kendisine en uygun fırsatı bulması çok vakit aldığı için ortaya çıkan sitelerden biri de Trend.im’di. Fatih Kartal ve Engin Dumlu tarafından kurulan site, kullanıcıların farklı filtreler kullanarak kendilerine en uygun fırsatların önüne gelmesini sağlayan bir sistem temelinde çalışıyordu. O dönem fırsat sitelerinin popüler olmasından dolayı fırsat takip siteleri de ve Trend.im de oldukça ziyaretçi almaya başlamıştı.

Fakat özellikle 2012 yılından itibaren fırsat sitelerinde pazarın doyum noktasına gelmesi ve şirketlerin birer birer kapanmaya başlaması bu kulvardaki sitelerin takipçilerinin de azalması nedeniyle kapanmalarına neden oldu.

Ders: 200 tane fırsat sitesi, sadece internetin yeni gelişmeye başladığı Türkiye için değil nüfus ve ekonomi olarak dünyanın sayılı ülkeleri arasında yer alan ABD ve Japonya gibi pazarlar için bile fazla.

17 – Ilookforyou.com

Seni arıyorum anlamına gelen “ilookforyou.com”, premium hizmet veren, 25-45 yaş arası kadınlara özel arkadaşlık sitesi olarak 2014 yılında açıldı. Ilookforyou eğitimli, meslek sahibi ve meşguliyetleri nedeniyle özel hayatlarına zaman ayıramayan kadınları hedefleyen bir arkadaşlık sitesi olarak kurulmuştu. Ücretsiz üye olunabilen sitenin aynı zamanda ücretli üyelik alternatifleri de vardı. Aylık 199, yıllık 499 TL arasında değişen ücretler ile site daha çok üst segmette konumlanmaya çalışmıştı.

Sitenin üyeleri eşleştirmek için kullandığı sistem de oldukça profesyoneldi. Üyelik aşamasında, en sevdiğiniz yemekten beğendiniz filmlere, kendinizi tanımladığınız kişilik özelliklerinden favori hediyelerinize kadar bir dizi soruyu yanıtlıyordunuz.

Ders: Sitenin kapanmasının temel sebebi pazarın böyle bir ürüne ihtiyaç duymamasıydı. Facebook, Twitter, Instagram, Tinder gibi sosyal ağ sitelerinin popülerliği özellikle böyle ücretli bir sitenin kapanmasındaki en önemli sebep. Bir diğeri ise her ne kadar üst gelir grubunu hedefleyen bir site olsa da ücret talep etmesi. Tinder gibi dünya çapında kullanıcısı olan bir uygulama bile bir süre sonra fiyatlarını düşürdü.

18 – Pakette.com

Pakette.com Türkiye’de daha önce denenmşi bir sistemi biraz daha farklılaştırarak tekrar uygulayan bir siteydi. Her gün farklı ve indirimli bir ürün satışa sunan girişim, ana sayfada son üç günün ürünlerine yer veriyor, eğer üç ürünü de pakete atarsanız, kargo parası almayarak o döneme göre etkili bir promosyon da yapıyordu. Dört kişilik bir ekibin 10 aylık çalışması sonucu çıkan Pakette.com, bir yıl dolmadan kapanan siteler arasına katıldı. Tek ürün sisteminin daha önceden denenmiş ve tutmamış olması, siteye günlük olarak yüklenen ürünlerin zaruri bir ihtiyacı karşılayan ürünlerden çok (TV, bilgisayar, cep telefonu ya da kıyafet gibi) kullanılmasa da bir şey kaybettirmeyecek ürünlerin tercih edilmesi, başarısızlığa neden olan faktörlerin başında geliyor.

Ders: Müşterinin ne istediği, gerçekten neye ihtiyacı olduğunu analiz etmeden, iyi araştırmadan işe başlamayın.

19 – Tabletseminerler.com

Her kullanıcının kolayca erişebileceği, online olarak kayıt olup uzmanlarından satış, pazarlama, sosyal medya, girişimcilik, yaratıcılık, iş yaşamı ya da sağlık gibi farklı alanlardaki offline seminerlere katılabileceği bir sistem olan site 2013 yılında Hasan Aslanoba’dan da 500 bin TL yatırım almıştı. Tablet seminerler, M-Gen’in kurucusu Ufuk Tarhan ve Emrah Kaya tarafından kurulup Youth Holding bünyesinde geliştirilmişti. Sitenin başarısız olmasının iki sebebi var. İlki, eğitimlerin online olmaması. Diğeri ise kurucuların diğer işleri nedeniyle  siteye tam olarak odaklanamaması.

Ders: İnternet girişimi ek iş olarak yapılmaz.

20 – Magazoloji.com

Haziran ayında Tevfik Uyar ve Tuğçe Demirağ tarafından hediyelik eşya dikeyinde kurulan magazoloji.com, farklı ve daha yaratıcı hediyelik eşya almak isteyenlere özel bir alışveriş sitesi olarak konumlanmıştı. Sitede yaratıcı kupa, t-shirt, poster / afiş, oyun / oyuncak, ev
ve ofis ürünleri ve indirimli kitaplar bulmak mümkündü. Şirketin sahibi Tevfik Uyar, aylık online bilim dergisi Açık Bilim dergisinin kurucu editörleri arasında olmasının avantajı ile hitap ettiği kitleyi oldukça iyi tanıyan bir kişiydi. Fakat hedefledikleri kitlenin küçük olması ve yeterli sermaye birikiminin bulunmaması siteyi düşük cirolar nedeniyle kapanma sürecine götürdü.

Ders: Hedef kitlen birkaç kişi olmasın.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here